Friday, June 29, 2012

Placenta Previa Type II... a.k.a Kedudukan Uri Di Bawah

korang takut tak kalo kena warded sehingga menunggu hari kelahiran... tp korang baru preggy week 31.

menanges? ermmmm.... da tak lalu nanges da.... kalo korang nak tau, ni la sbb aku menanges... report yg doc nancy tulis ni yg mana aku perlu di rujuk ke Hospital Seri Manjung....

Placenta Previa Thpe II... sungguh mengeri kan...
 tp Doc buat tok keselamatan aku dan juga baby...:p


terang lagi bersuluh kan?


aku d arah kan utk berjumpa pakar untuk tindakan selanjut nyew....=)
sungguh mendebarkan...


ni maser first time dapat trace problem aku...


ini result scan yg mengatakan aku pny masalah dengan uri...
so doc pun set kan next check up aku perlu scan jugak...

baru aku terpikir, pregnancy kali ni paling banyak aku scan...
jantina baby jugak tak perlu d ragui sbb sumer doc yg scan aku bgtau yg baby aku ni adalah baby boy... so welcome to the world yer my hero...=) 
ley main n geng ngn abg adam sepah kan umah...!


ni plak result second ckeckup...:p


pandai ker korang baca result scan ni...
aku tak pasti la aper yg tergambar dalam scan image ni...
yg pasti doctor cumer explain, uri semakin ke bawah...
sangat merisaukan...


yg ni plak result seterusnyer yg menunjukkan langsung tak ader perubahan....
the head n the placenta level is quite same..
oooo hati yg sgt sedey sedang melanda...=(

actually ader satu rahsia di sebalik kisah ni...
minggu ni SIL bersalin...
keadaan aku yg sedang kritikal ni aku gagah kan diri g melawat SIL every lunch time and also after habes keja... aku korban kan makan lunch aku sbb nk p teman SIL... biaser la aku pun penah dok dlm wad, so mmg aku faham hati org yg dok dalam wad ni... mmg mengharap kehadiran tetamu... so pas keja pun aku p amik adam dulu then terus ke sana... mmg sungguh penat... Allah jew yg tau...

family FIL mmg tak tau langsung tentang keadaan aku... tak pasti naper hubby tak mo story kat diorg...
actually, aku sedang susun atur semula barang2 kat umah...
mmg maser tgh SIL bersalin ni FIL akan singgah.. 
so aku buat tak tau, aku abaikan keadaan umah dengan kabinet yg berselerak...
baju yg tak berlipat... sbb mmg aku tak larat n x mampu nak buat sorg tanpa kehadiran hubby.. time ni plak la hubby outstation memanjang... sekali d takdir kan FIL nak lunch kat umah aku without ader persetujuan aku... belom sempat aku explain paper, so aku pun turut kan jugak la... mls nak bising... sbb tempat tido biras aku last night tu pun aku tak simpan lg... 

tp yer la mana nak tau aper akan jd kan... biler balik umah FIL, dia komplain kat hubby kater umah aku sepah serabut n macam2 lg la... hubby pun marah ler aku awat jd cam tu without ader soal jawab... padahal maser hubby kuar p outstation pun, umah da mmg dalam keadaan macam tu... 

dsbb kan bengang melampau, balik dr umah FIL, aku nekad kemas kan umah.... even aku sedar aku akan mudarat kan diri, tp aku abaikan perasaan tu... mulut sempat gak ckp kat hubby, andai jd paper kat aku baru puas hati sumer org kan... sbb aku mmg da d pesan tak boley buat any kerja even memasak...=(

tp biler hati lebey ikut kan nafsu marah + godaan syaitan, tu yg otak hilang pertimbangan...
hubby ckp lain kali jer buat pun aku da x amik pusing.. aku terus kan jugak keja2 kemas umah, lipat baju, angkat kabinet katil alih itu dan alih ini... puas hati.... n klimaks nyer biler ari2 aku sakit dan aku da tak mampu langsung tok berdiri... sakit Allah jer yg tau... sedey sangat....=( and aku terus melepek baring atas katil...

tp aku tak story pun kat hubby... pendam dan terus memendam...=(
sbb hubby pun tak penah amik serius sakit ni, tak penah tny lebey lanjut n yg plg sedey link yg aku bg kat dia sebelom ni pun dia tak penah baca... so faham la aku sbb aper dia tak faham aper yg aku raser n alami...
esok nyer check up, dan biler time scan, 
doc nancy terus call soh set up ambulance sbb uri aku dan kepala baby betol2 ader kat "pintu kuar"
nanges terus depan doc.. da tak pk malu da sbb aku terus pk adam.. nnt saper nak jaga adam.. macam maner tdo malam adam... sbb adam manja ngn aku n tdo masih berpelok ngn aku... gagah kan diri drive keta sampai la ni even sakit2 ngilu2 tu ader...

so doc nancy pun cancel kan ambulance + bg ceramah kesihatan free kat aku... 
cumer dia bg surat refer ke spital manjung... =)


ni la surat appt.
doc nancy soh aku p pg sbb pg tok proses pemantauan...
sumer doc pakar yg entertain aku... bahagia gak la...
tp biler doc pakar tu ckp, kalo da detect placenta kat bawah, terus admit la...
dok wad kiter akan pantau sampai hari bersalin...

dan hari ni dalam sejarah gak la hubby baru nak teman aku p check up sbb takut aku kena tahan wad... nk bawak balik keta n rungsing pk cam ner nak jg adam... tergamam jugak biler dengar kater2 doc masa awal2 tue... berubah gak la muker hubby biler doc explain macam2...:p

*
*
*

tp sebenarnyer, mlm sebelom aku jumpa doc pakar ni, aku balik tapah berurut ngn bidan kampung...
aku ingat kan urut cam hari tu, sekali bidan yg urut tu pun cakap:
"bawah sangat ni"... 
acik try sengkak n bg penawar yer... usaha jew mana yg mampu... 
aku tak komen paper sbb perbualan tu dgn mak aku... aku turut kan jer n terus2 doa dalam hati moga ader keajaiban yg Allah akan kurniakan tok aku... sakit ruper nyer kena sengkak ni... dia urut perut pusing sana pusing sini tekan sana tekan sini... urut tangan pinggang belakang kaki peha montot sumer lengkap la...=) 

baru la aku tau, sedap ruper nyer kena urut ni..=)

amik maser dalam sejam gak la... kompom hubby bosan nunggu aku settle tok berurut... 
alhamdulillah aku bermalam kat umah mak, lepas minum air penawar yg bidan tu kasi, sapu kat perut cam dia suruh, aku pun lelap sampai ke pagi...


ini lah hasil nyew...
Allah Maha Kuasa...

ayat yg kuar dari doc pakar tu..
"tak ader paper pun..."

ni tak ader paper....
tak yah masuk wad la...
boley balik...

tp muker dia still kerut n biler dtg lg dua doc diorg ckp2 sama sendiri n tgk result scan yg sebelom ni, then conclusion doc tu ckp, percaya la pada doc pakar ni... insyaAllah dia takkan silap...
dia doc pakar n da lama kat sini..

aku senyum jew dalam hati mmg bersyukur yg teramat sgt.. bukan sbb aper, usaha berurut ngn bidan tu berhasil... saper suker kan dok dalam wad kan...=)

aku giler bersyukur pada nikmat dan zat kurniaan mu YA RABB...:P


Dr Tiong kalo tak silap nama doc pakar ni..

wat eva it is, aku bersyukur sgt dapat nikmat Allah ni... sekurang2 nyer aku boley jalani hidup aku seperti biaser.. cumer doc pesan, tak boley driving jauh2, elakkan hentakkan, angkat berat, dokong anak, duduk atas lantai, turun naik tangga n kerja2 berat....

mana mungkin aku dapat elakkan sumer ni, cumer aku kena lebey berhati2 n berwaspada...:p
opis pun da mmg kena turun naik tangga... 

hope next check up uri ni akan maintain la dok kat atas...  
n berharap sangat dapat bersalin normal d biler tiber masa yg da Allah tetap kan...

amin....

7 comments:

nieda said...

Salam,dengar je uri kt bawah mmg mengerikan..i pun tgh pregnant 23 minggu, selalu bleeding, doc kata kedudukan uri bawah sdkt..risau dibuatnya.now bed rest kt rumah je.next week ada appointment utk detail scan..harap sgt kedudukn uri akan naik

|| NaFiRaa || said...

Ya Allah.. terkejut baca n3 nih.. kalo boleh lepas nih elak lah angkat bende2 berat.. bahaya..huhuhu..

moga mama dan bb baik2 ajer k~

Shafique said...

Wife saya baru ja admit wad seminggu akibat PP. Dalam wad tue rupanya ramai lagi kes yang sama.

salbie said...

salam...

Sye ade masalah uri kebawah.. Doc ckp baru 24 minggu so x risau sangat. Dia cakap ade kemungkinan uri tu naik balik. Semoga semuenye selamat...

Beauty Billionaires said...

Sya PP type3...risau nyer..doc Dh Ckp Siap2 Chances Tuk czer Mmg Sgt Ada..sebab Uri Saya Asal Kejadian mmh Dh tertanam Dibawah...ya Allah..risau nyer..holeh Bg Tahu Tak..kat mana Yang Awak Pegi Mengurut tue.....

Anonymous said...

Sy baru admit ni..30w pp type 2. Sedihnya rindukn ank sulung...mcmana nk berurut ye sedangkn sy dah warded ni?.nk tgu lg 2 bln dlm wad ni mmg masak la menahan rindu pd ank :'(

Anonymous said...

saya pon pp type I/II. 29 week sekarang..risau sgt ni..memang cadang nk berurut.harap uri saya naik keatas before refer hospital besar. letihlah duduk wad lelama. anak first dulu pon masuk wad 2 minggu then baru induce (air ketubat kurang). Doakan saya.

Tautan Kasih Cinta Bersemi

Daisypath Anniversary tickers

My First Hero

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hero kedua !

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Bunga Penyeri Kehidupan

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers