Friday, September 23, 2011

Kalo betoi manja pung, salah ker?

salam pagi jumaat sumer...

.
.
.
 cuber menghappy kan diri walau pun ader sedikit kecalaran yg membosan kan! hahaha... ayat tak boley blah langsung!

ok berbalik pada topik...

** siler baca komen d entry sebelom nie....

malas la aku nak paste kat sini... sbb nyer mudah...

as a MOM, sumer akan mudah terasa....=)) 

.
.
.

sedikit perbincangan pasal manja ngn en hubby last few days... still berkisar pasal manja gak...

i told him:

abg jgn nak salah kan ayg kalo mereka2 kater ayg ni manja...

sebab?

sbb salah abg la... ayg mmg seorang yg berdikari sebelom ni tau...=)
aceh ceh ceh....!

1) since aku kenal en hubby sumer benda aku tak ley wat sendiri, walaupun kerap gaduh! aku rimas sbb sumer benda kena refer kat dia... pendek kater KING CONTROL...

bukti: nak g print assignment pun kena tunggu dia dtg!
nak kuar g jalan2 ngn group member, sowi... en hubby tak bg... alasan takut balik memalam.... ceh! kalo kuar ngn dia balik malam tak kisah ler plak kan.... 

nak balik umah along dari shah alam ke bukit mahkota, nilai naik motor pung tak bg!
padahal aku relax jer naik motor konvoi ngn arwah abah dari KL ke tapah perak!! 

caya la beb!

2) malas la nak list out sumer kat sini... cumer nyer since aku d manja kan oley en hubby, keburukkan nyer sekarang, aku takut nak dok sendiri... aku takut nak p berjalan sendiri... yg aku berani dari umah manjung balik tapah jer... tp kalo mak ader nak g PD pung kami lepas... hahahaha...

sumpah!! en hubby mmg control aku... manjakan aku... ahahaha.. sudah nyer aku yg malas, aku yg gebu, aku yg LEMAU!!!

.
.
.

kih kih kih... hope umur en hubby akan panjang selagi aku masih bernyawa... kalo tak mmg lemau selemau lemau nyer la hidup aku....

konon2 manjer sangat ler teu....=)


okies la aku nak share sumthing best n berguna as a parent...=)

Cara nak didik anak ikut sunnah nabi!

TIPS 1: Makanan & makan cara sunnah.
Bermula dari dalam rahim lagi, berilah makanan yang baik-baik untuk isteri. Lebih baik makan terus kurma, kismis dan makanan-makanan sunnah terutamanya susu. Untuk anak kita, lahir sahaja taknik dengan kurma dan air zam-zam. Setiap kali makan bacakan doa, guna tangan kanan. Bila anak dah pandai pegang, ajar pegang makanan tangan kanan. 

TIPS 2: Dengarkan bacaan alQuran
Ambil masa baca alQuran. Bawa anak bersama-sama walaupun sangat susah mengawalnya. Biasalah anak-anak nak capai semua. Lagi baik, baca sahaja surah-surah pendek dan riba anak. Bila anak dah tidur baca surah al-ikhlas dan hembus di ubun-ubun. Doakan supaya berkekalan imannya. Bila dah boleh pegang, beri peluang anak pegang dan buka alQuran dengan kawalan. 

TIPS 3: Ajarkan zikir
Sentiasa zikir, biasakan lidah dengan ucapan zikir, seperti alhamdulillah bila dapat sesuatu yang baik. Subhanallah bila melihat sesuatu yang menabjubkan. Tidak pun salah bila duduk saja-saja, sebutkan tasbihat sambil buat gerakan macam orang tahlil. Hehehe seronok bila melihat anak ikut sama walaupun belum pandai sebut.

TIPS 4: Bacakan doa
Anak belum pandai baca, tapi apa yang kita baca akan dia ingat... Betulkan? Try and error tidak salah dalam perkara ini. Jadi bila makan, suapkan anak makanan, maka baca doa kuat-kuat. Nak keluar rumah baca doa. Naik kenderaan baca doa. Pakaikan baju baca doa, buka baju baca doa. Berapa banyak doa? Semua doa yang kita tahu, kalau tidak baca bismillah. Tapi tak cukup itu sahaja, ambillah masa belajar doa. Bapa/ibu hebat akan belajar untuk anak, InsyaAllah anaknya rajin belajar.

TIPS 5: Tunjukkan wuduk & solat
Ini yang saya buat... bila ambil wuduk, saya wudukkan sekali anak saya. [dah 1 tahun, suka ikut ke mana-mana hehehe]. Suka sangat-sangat anak saya. Tak tahulah suka main air atau suka ambil wuduk. Saudara boleh jawab kan. Tapi selepas beberapa kali, dia dah pandai hulurkan kaki untuk di basuh. Subhanallah... something feeling in heart. Tak tau nak explain. Solat sunat buat depan anak, biarlah dia panjat, pegang dll. 
Cucu Nabi Muhammad s.a.w. bermain -main ketika nabi solat. Sehingga sekali sujud lama sekali kerana cucunya bertenggek atas tengkuk. Buatlah dan rasailah sendiri. Satu perasaan yang luar biasa diberi oleh Allah. Tak boleh nak beli kat kedai...
sumber: Anak Ku Sayang


p/s: adam plak, kena marah sbb wat bising time org semayang... nabi semulia makhluk pun tau sabar n biarkan jer cucu dia, ni tak nak marah2 plak... betoi la kan, da nama nyer budak.. mana nak control sore dia.. pas ni adam dok ngn ibu dalam bilik jew tau... tak yah kuar2.. nnt adam bising kena marah g... adam main2 ngn ibu dalam bilik jew tau... huhu...

tp dulu, time adam baby, aku main2, geletek2 adam sampai kasi gelak bagai si  adam ni dalam bilik pung kena marah gak... main la kat luar.. asik dok dalam bilik jew... 

so? korang raser nak pang tak? huhu..

1 comment:

|| NaFiRaa || said...

manja ngan hubby sendiri ape salahnye kan~ heheehhe

Tautan Kasih Cinta Bersemi

Daisypath Anniversary tickers

My First Hero

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hero kedua !

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Bunga Penyeri Kehidupan

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers