Thursday, September 30, 2010

Cara Pemakaian Tudung Yang Betul

ok la...
setelah sekian lamer aku mencari jawapan..
akhirnya aku dapat jawapan yg pasti...

hope info ini akn bermanfaat pader insan2 kat luar saner..

nowadays ramai yg pakai tudung bukan sbb tuntutan agama..

am i rite??

Ada yang pakai

> sebab terikut-ikut
> sebab malu kalau tak pakai
> sebab trend wanita Muslim pakai tudung
> sebab ia adalah uniform sekolah atau sebahagian dari pakaian tempat kerja
> sebab ada perturan suruh pakai seperti di dalam masjid atau di pasar Kadijah
sebab takut pada mak ayah

tapi 
> Ada gak yang pakai kerana iman dan taqwa


sbb aper jd mcm nie?


> Ada yang pakai tudung, tetapi nampak jambul; rambut masih terurai di depan dan di belakang
> Ada yang pakai tudung, tetapi tidak tutup dada
> Ada yang pakai tudung, tetapi masih nampak bayangan rambutnya kerana kain tudung yang nipis.
> Ada yang pakai tudung, tetapi pakai T-shirt hingga nampak bentuk rupa ketulan badan dan kulit tangan
> Ada yang pakai tudung, tetapi memakai seluar hingga menampakkan lingkaran tubuh bahagian bawah pusat hingga ke lutut
> Ada yang pakai tudung, tetapi memakai skirt hingga menampakkan betis
> Ada yang pakai tudung, tetapi masih nampak leher
> Ada yang memakai tudung, tetapi masih pakai pakaian yang ketat atau transparent


sepatutnyer...

tutup rambut selengkapnya
melabuhkan tudung hingga tutup dada
bahagian lain pd tubuh bdn gurl juga d ttp dgn pakaian yg longgar t'masuk melabuhkan kain baji hingga ke paras peha & pinggul jika memakai seluar
memakai tudung dgn iman & takwa


DALIL SUPAYA BERTUDUNG

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan khumur (penutup) mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang ‘aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (Surah an-Nur: ayat 31)


‘Hai nabi, Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”. yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, Karena itu mereka tidak diganggu. dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’ [Qs. al-Ahzab : 59].


‘Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. dan barangsiapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya. Maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata [Qs.Al-Ahzab: 36]


note: hope sumber ni dapat kiter jadikan panduan yer kengkawan. coz aku gak insan yg serba kekurangan... tp teringin nak jd baik gak!!!


sumber : en google, ipkent.edu.myiluvislam.com


2 comments:

az rina a.k.a jaijina said...

betul tu, saya setuju..ramai pakai tudung skang ni hnya ikutan saja..maklumlah skang ni fesyen tudung dah pelbagai..

ape pon saya juge kene perbetulkan cara pemakain tudung juga..bnykak yg kene perbaiki..

zurazari said...

sama2 kiter perbaiki yer...

heheheh:p

Tautan Kasih Cinta Bersemi

Daisypath Anniversary tickers

My First Hero

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hero kedua !

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Bunga Penyeri Kehidupan

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers